Site icon

Det var en smagsprøve på Tyrkiet. I et elektrificerende krydsfelt af det moderne og det traditionelle

Sangerinden, sangskriveren og komponisten Melike Sahin fra Tyrkiet var gæst på Nordens største kultur- og musikfestival, Roskilde Festival.

Af Savas KARAKAPLAN
Foto: Savas KARAKAPLAN

KØBENHAVN – Tyrkisk pop mødte R&B og folk i et gnistrende krydsfelt af det moderne og det traditionelle. Sangerinden, sangskriveren og komponisten Melike Şahin gav fredag koncert på festivalens verdensmusik Mantra-scene, hvor navne som Dua Lipa, The Blaze og HAIM indtog også scenen, formåede at få de musikglade festivaldeltagere til at danse foran scenen trods den kraftige regn.

”Jeg gav en koncert i udlandet for første gang i mit liv i dag. Jeg var meget spændt på at synge sange for folk, der ikke forstod ordene i de sange, jeg sang. Det var en fordel og lettede mig, at forreste række blandt publikum var tyrkere, og de akkompagnerede også nogle af mine sange” udtalte hun til på Danturk.com.

 

Melike Şahin er en singer-songwriter født og opvokset i Istanbul i Tyrkiet.

Hun gjorde først opmærksom på sig selv som sanger i det alternative band BaBa ZuLa, der udfordrede alle forestillinger om, hvordan tyrkisk musik kunne lyde. De blandede orientalske instrumenter med moderne elektroniske lyde og skabte deres eget lydbillede, som de kaldte ‘Istanbul psychedelic’. BaBa ZuLa har tidligere spillet på Roskilde Festival.

Så trådte Melike Şahin ud af bandet for at gå solovejen.

Hun udgav sin første single i 2017, den uimodståelige “Deli Khan”. Samme år optrådte Şahin til filmfestivalen i Cannes i forbindelse med verdenspremieren på filminstruktør Tony Gatlifs Djam (find soundtracket lige her – det indeholder tre Melike Şahin-sange).

I 2021 udgav den tyrkiske sangerinde sit længe ventede debutalbum, Merhem, som er blevet modtaget med en masse ros i hjemlandet. Det er spændende lytning! I musikken kan man høre elementer af pop, R&B og endda disco. Der er en særlig form for nostalgi indbygget i sangene, som er hørbart i keyboardet, baglamaen (traditionel lut) og de orientalske violiner.

Şahin kalder selv sin stil for ‘Middelhavsarabesk’. Det er innovativ musik, som samtidig trækker tråde tilbage til nogle af Tyrkiets indflydelsesrige sangerinder, som har inspireret hende, bl.a. Safiye Ayla, Müzeyyen Senar og Selda Bağcan.

Exit mobile version