Site icon

En kunstner på rejse

En udstilling med den fascinerende og mystiske dansk-tyske renæssancekunstner Melchior Lorcks panorama-billede over Istanbul og Sultan Suleimans kæmpe portræt-billede kan opleves til 3. marts 2024 på Statens Museum for Kunst i København.
Foto: Melchior Lorck, Suleymaniye-moskeen, set fra øst, 1570

Af Cevdet KOCAMAN / Danturk.com
cevdet@danturk.com

Statens Museum for Kunst udstiller disse dage den mærkelige og meget fascinerende dansk-tyske renæssancekunstner Melchior Lorcks (1526-1583) billeder af et fabeldyr med otte ben, portræt af Sultan Suleiman den mægtige og et 11 meter langt panorama-billede over Istanbul.

Foto: Melchior Lorck, Basilisken, 1548

I udstillingen ser man hvordan Lorcks forskellige opholdssteder, arbejdsgivere og samtidens konflikter satte præg på hans kunst. Vi følger også Lorcks rejse til Istanbul og undersøger, hvordan hans billeder derfra har været med til at forme vores nutidige opfattelser af andre kulturer.

Melchior Lorck var en dansk-tysk maler, tegner, grafiker og arkitekt. Lorck blev født i Flensborg, og efter at han var blevet udlært guldsmed i Lübeck, kom han i udenlandsk tjeneste og tilbragte en stor del af sit liv på rejser.

Foto: Melchior Lorck, Paven som vildmand i Helvede, 1545
Melchior Lorcks rejse til Tyrkiet

Han er en af Europas vigtigste kunstnere fra 1500-tallet. Lorck arbejdede i et kompliceret spændingsfelt. Han var ansat af flere forskellige fyrster og levede i en tid, hvor konflikter bølgede frem og tilbage.

Foto: Melchior Lorck, portræt af Sultan Suleiman den prægtige, 1562.

Det succesfulde Osmanniske Rige i Øst lagde arm med det Tysk-romerske Kejserrige i Vest i en strid, der blev forstærket af deres forskellige religioner, islam og kristendom. Og internt i Europa kæmpede protestanter og pave-tro katolikker om kirkens fremtid, og hvor tyrkerne stod ved Wiens porte.

I denne usikre tid rejste Lorck til Konstantinopel (Istanbul) som deltager i en kompliceret diplomatisk mission, og hans markante billeder derfra har været med til at forme eftertidens opfattelse af Europas naboer mod øst.

Melchior Lorcks sluttede sig til rejsedelegationen af ​​baron Von Busbeque, der kom til Istanbul som ambassadør for den hellige romerske germanske kejser, og var i Istanbul mellem 1555-1559. Brevene fra Busbeque, der er skrevet til en europæisk ven, er de vigtigste dokumenter for dette besøg og mission.

Han tilbragte midt i århundredet nogle år ved sultan Suleiman den mægtiges hof i Istanbul, hvor han afbildede sultanen og det tyrkiske folkeliv. Den mægtige sultan Suleimans regeringstid var toppen af ​​rigdom og i de år Melchior Lorck var i Istanbul, var byen under intens byggeaktivitet. Ikke kun byggeriet af Süleymaniye-moskeen, men også byggeriet af vandvejene fortsætter. Istanbul gennemgår den hurtigste forandringsperiode, siden det blev en osmannisk by. Med mange andre bygninger får byen en ny silhuet med en ny arkitektonisk stil. Det er umuligt for Lorck at gå glip af denne intense aktivitet.

Udstillingen, der startede 9. november, er den hidtil største med Melchior Lorck. I udstillingen kan man se nogle af Lorcks absolutte hovedværker, heriblandt hans 11 meter lange panorama-billede over Istanbul.

Nyt videoværk om Istanbul
Foto: Ferhat Özgür, Extemporary Sevenhills of Istanbul, 2023

I udstilling kan man også opleve et helt nyt videoværk, Extemporary Sevenhills of Istanbul (2023), af den tyrkiske samtidskunstner Ferhat Özgür, som giver et aktuelt perspektiv på Lorck og på Istanbul i dag. Med Özgürs portrætter af flygtninge, arbejdere, slumkvarterer, migranter, trafikpropper og forstæder får vi et nutidigt blik på Istanbul og den konstante forandring byen er i.

Exit mobile version