Udstillingen af Georg Metz, Nulle Øigaard og Laura Drasbæk giver publikum et indblik i operaens, tekstilkunstens og keramikens verden, hvor både humor, sociale temaer og sanselighed udfolder sig.
Af Huseyin DUYGU
huseyin@danturk.com
I de smukke rammer hos Galleri Krebsen i København blev efterårets fællesudstilling afholdt med værker af den danske journalist og kunstner Georg Metz, tekstilkunstneren Nulle Øigaard og keramikeren Laura Drasbæk.
Gæsterne, blandt dem de anerkendte digtere Niels Hav og Salim Abdali, oplevede en mangfoldig sammensætning af miniature scenografier, tekstilværker og keramiske værker.
På udstillingen oplevede vi Georg Metz i en anden sammenhæng, hvor han skabte miniature scenografier baseret på operaer.
Metz, som har tegnet siden sine teenageår, skaber tredimensionelle miniatureverdener inspireret af kendte operascener, når han har tid. Gennem små, karikerede tegninger og scenarier indfanger han livets temaer som liv og død, kærlighed og had, magt og ære, og formidler humoristiske og nutidige sociale situationer bag scenen til publikums indsigt.
Georg Metz, som gennem sin karriere har været en central skikkelse inden for dansk journalistik og kultur, præsenterede ved udstillingen sine detaljerede miniaturemodeller af operaer.
Disse små scenarier afspejler menneskets komplekse følelser og situationer. “Carl Nielsen: Maskarade” er et af hans udstillede værker, hvor hanen, i en symbolsk gestus, frygter sin optræden på grund af sit varme kostume – en humoristisk, men eftertænksom kommentar til kunstens krav.
Han anmelder især bøger om historie og opera. Georg Metz har støttet og talt ved dansk-tyrkiske digteaftener i årenes løb.
Georg Metz modtog Dössing Prisen i 1989. Selvom Metz er af jødisk herkomst, praktiserer han ikke religion og beskriver sin familie som “helt uden religion”.
Nulle Øigaard fremviste sine tekstilarbejder, der kombinerer elementer fra Sydeuropa, Bali og Bagsværd. Hendes vægtæpper og tekstilskulpturer af dansere og musikere vidner om en dyb fascination af Middelhavet, som hun beskriver som en uundgåelig inspirationskilde.
“Rejser er en naturlig tilstand, og billederne udspringer altid deraf,” siger Øigaard, der gennem sine værker formidler en nostalgisk, men samtidig livlig forbindelse til sine motiver.
Keramikkunstneren Laura Drasbæk, som tidligere har haft en karriere som skuespiller, skaber nu unikke keramiske værker.
Hendes glaserede tallerkener og vaser bærer et naturligt og organisk udtryk, der understøttes af hendes træning i japansk keramik.
Drasbæk har de senere år fordybet sig i keramikken, og hendes passion er tydelig i hendes værker, der balancerer mellem kontrol og frihed i glasurens spil.
Udstillingen på Galleri Krebsen blev en hyldest til kunstens mange ansigter og inviterede publikum ind i en verden, hvor både operaens storslåede dramaer og tekstil- og keramikkunstens intime sanselighed får plads.