Tyrkisk Hamam: En tidsløs kulturarv, der forener fortid og nutid

Fra renselse til socialt samvær – det tyrkiske bad forener traditioner, arkitektur og en unik kulturel oplevelse.

Af Meral BALLEGAARD
meral@danturk.com

Selvom oprindelsen kan spores tilbage til romertiden, er det tyrkiske bad i dag synonymt med badekultur verden over.

Det tyrkiske bad, også kendt som hamam, er meget mere end blot et sted for fysisk renselse. Det har i århundreder været en social og kulturel oplevelse og en central del af hverdagslivet. Med sin arkitektoniske æstetik, kulturelle ritualer og rolle som socialt samlingspunkt spejler tyrkiske bade en dyb arv, der går tilbage til Osmannerriget.

Foto: AA

Hamam-kulturens oprindelse

Hamam-kulturen har sine rødder i Mesopotamien og blev udviklet i det antikke Rom. Romerne forfinede teknologien bag opvarmning og varmtvandsanlæg, hvilket forvandlede badene til store sociale komplekser. Osmannerne videreførte denne arv og kombinerede den med deres egne traditioner for at skabe noget unikt.

Hamam i Osmannerriget

Under Osmannerriget nåede hamam både arkitektonisk og socialt sit højdepunkt. Hamam var ikke blot et sted for renlighed, men også ramme for sociale begivenheder som bryllupper og fødselsritualer. Ritualer som gelin hamamı (brudebad) og kırk hamamı (40-dages bad) spillede en vigtig rolle i samfundslivet.

Foto: AA

Osmanniske hamam’er bestod typisk af fire hovedområder:

Omklædningsområdet (Camegah): En rummelig entré.

Det lunkne rum (Ilıklık): Et overgangsområde til de varme sektioner.

Det varme rum (Sıcaklık): Her foregik vask og ritualer som skrubning.

Fyringsområdet (Külhan): Teknisk område til opvarmning.

Foto: AA

Hamam og det sociale liv

I Osmannerriget var hamam’et især et vigtigt sted for kvinder. Her mødtes de for at socialisere, lytte til musik og fejre begivenheder. Hamam’et blev en central del af hverdagen og styrkede kulturelle bånd.

Et besøg i et historisk hamam er ikke kun en fysisk renselse – det er også en rejse tilbage i tiden.

Tyrkisk bad i moderne tid

LÆS:  Danmark ligger højt på liste for racisme mod afrikanere i Europa

I dag er tyrkiske bade fortsat populære, både som en historisk oplevelse og for deres sundhedsmæssige fordele. Sundhedseksperter fremhæver badenes evne til at afgifte kroppen, forynge huden og løsne spændte muskler. Kendte bade som Çemberlitaş og Çinili Hamam i Istanbul tiltrækker både lokale og udenlandske turister.

Hamam-ritualer

Når man taler om tyrkiske bade, tænker mange først på kese-ritualet, hvor døde hudceller skrubbes væk, mens man ligger på det varme göbektaşı (navle-sten som lavet af marmor). Ritualet bringer både fysisk og mental fornyelse.

Tarihi Hürrem Sultan Hamamı -Foto: AA

Fra fortidens Anatolien til i dag

Tyrkiske bade blev almindelige under Osmannerriget, hvor de ikke kun opfyldte renlighedsbehov, men også fungerede som steder for afslapning, helbredelse og sociale begivenheder som bryllupper og omskæringsfester. I modsætning til private badeværelser, der dengang var en luksus, var hamam’et en vigtig del af dagliglivet.

Selvom inspirationen til badekulturen kan spores til arabiske og iranske traditioner, går tyrkiske bade tilbage til tidligere tider, eksempelvis til Khazarerne i det 7.-9. århundrede. Men det var først efter overgangen til en mere bosat livsstil, at hamam’et udviklede sig til den struktur, vi kender i dag.

Hamam som kulturel arv

Det tyrkiske bad er ikke kun et sted, hvor renlighed, sundhed og socialt samvær mødes. Det er også et symbol på Osmannerrigets kulturelle rigdom. Med sin unikke arkitektur og dybt rodfæstede traditioner fortsætter tyrkiske bade med at være en uundværlig del af menneskets kulturhistorie.

Indtast din e-mail-adresse her

Jeg vil gerne modtage nyhedsbreve fra netavisen Danturk.com direkte i min indbakke. Nyhedsbrevene giver et nyhedsoverblik og kan selvstændigt eller sammen med nyhedsoverblikket indeholde relaterede abonnementsfordele, produktnyheder, konkurrencer og tilbud. 

LÆS:  Braithwaite får chancen i Danmarks gruppefinale ved VM

Det er til enhver tid muligt at framelde sig nyhedsbrevene i selve mailen. Privatlivspolitik.

Vi spammer ikke! Læs vores privatlivspolitik hvis du vil vide mere.

About Meral Ballegaard

Meral Ballegaard arbejdede i Kulturministeriet i Tyrkiet i tre år efter afsluttede sin uddannelse fra fakultetet for Erhvervsøkonomi på Hacettepe University. Hun har siden 2001 boet i Danmark. Hun læste pædagog- og mentoruddannelsen i København, hvor hun afsluttede sin kandidatuddannelse i integration på Syddansk Universitet. Hendes første artikler og interviews blev offentliggjort i Sabah Newspaper i 1999 i Tyrkiet. Meral Ballegaard bidrager frivillig til netavisen Danturk.com med interviews og artikler både fra Danmark og fra den tyrkiske kunstverden.

View all posts by Meral Ballegaard →

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *