En ny analyse fra viser store forskelle i, hvor let det er at få hjælp som diabetespatient i Danmark. I nogle områder får dobbelt så mange tilbudt støtte som i andre – og det er helt urimeligt, lyder det fra foreningen.

Af Danturk.com
Kun hver fjerde dansker med type 2-diabetes har fået tilbudt et kursus i at håndtere deres sygdom – selvom de har ret til det.
En ny analyse fra Diabetesforeningen viser, at chancen for at få hjælp i høj grad afhænger af, hvor i landet man bor.
Det skriver Diabetesforeningen i en pressemeddelelse.
– Lige nu er det ens postnummer, der afgør, om man får hjælp eller ej. Det er helt urimeligt. Diabetes er for alvorlig en sygdom til, at bopælen skal bestemme behandlingen. De nye sundhedsråd skal sikre, at alle patienter får lige adgang – uanset hvor de bor, siger Claus Richter, direktør i Diabetesforeningen.
Ifølge analysen har patienter i Hovedstaden Syd og Vest og Limfjorden den bedste adgang til patientuddannelse, hvor omkring hver tredje har fået et tilbud. I Kronjylland og Midt- og Vestsjælland gælder det kun hver sjette.
På landsplan siger blot 23 procent, at de har fået tilbudt undervisning – selvom alle har krav på det.
Fra 1. januar 2027 bliver det de nye sundhedsråd, der får ansvaret for patientuddannelserne. Samtidig får patienter med kroniske sygdomme en lovfæstet ret til undervisning i de kommende kronikerpakker.
Store forskelle i sygdom og behandling
Analysen viser også, at andelen af borgere med type 2-diabetes varierer markant.
I Sundhedsråd Hovedstaden har 4,4 procent af befolkningen sygdommen, mens tallet i Sønderjylland er 8,8 procent – næsten det dobbelte. Landsgennemsnittet ligger på 6,9 procent.
Også kvaliteten af behandlingen svinger voldsomt. I Vendsyssel når knap halvdelen behandlingsmålet for langtidsblodsukker, mens det i Hovedstaden Syd og Vest kun gælder en tredjedel. Et for højt blodsukker øger risikoen for alvorlige følgesygdomme som hjerteproblemer og nyresvigt.
“Det her er en lakmusprøve for sundhedsreformen,” siger Claus Richter.
“Hvis sundhedsrådene ikke formår at udligne forskellene og sikre hurtig støtte til patienterne, mislykkes målet om et mere nært og retfærdigt sundhedsvæsen.”
Fakta:
- Kun 23 % af patienter med type 2-diabetes har fået tilbudt patientuddannelse.
- I nogle regioner får dobbelt så mange hjælp som i andre.
- Ansvaret overgår til sundhedsrådene i 2027.
Analysen – Sundhedsbarometeret – kan læses på www.diabetes.dk/politik og indeholder også tal for brugen af automatiske insulinpumper (AID).
