Antallet af både asylansøgere og personer, der fik ophold, nåede sidste år et af de laveste niveauer nogensinde. Ifølge regeringen viser tallene, at Danmarks stramme udlændingepolitik har effekt.

Af Danturk.com
KØBENHAVN – Danmark gav i 2025 asyl til blot 875 personer, herunder kvoteflygtninge. Det er kun fjerde gang siden 1983, at færre end 1.000 personer har fået asyl i landet. Dermed fortsætter tendensen med historisk lave asyltal.
Udlændinge- og integrationsminister Rasmus Stoklund betegner udviklingen som afgørende for kontrollen med tilstrømningen af flygtninge.
– Det er helt afgørende, at vi har styr på tilstrømningen af flygtninge. Derfor er jeg meget tilfreds med, at der var historisk få, der fik asyl sidste år. Det viser, at regeringens stramme udlændingepolitik virker og er med til at passe på det Danmark, vi kender, siger ministeren.
Også antallet af asylansøgninger var i 2025 usædvanligt lavt. Der blev registreret 1.959 ansøgninger i løbet af året. Ser man bort fra coronaåret 2020, er det det laveste niveau siden 1998, hvor opgørelsesmetoden blev ændret. Tallet er dog foreløbigt og kan blive justeret.
Ifølge regeringen hænger de lave tal sammen med en lang række politiske stramninger på udlændingeområdet.
– Regeringen har gennemført over 100 udlændingestramninger, siden vi trådte til. Det er med til at sikre, at vi har styr på, hvor mange der kommer til Danmark. Det lave antal flygtninge er helt fundamentalt for, at vi kan følge med og integrere dem, der kommer hertil, siger Rasmus Stoklund.
Tallene fremgår af en pressemeddelelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriet
